Sunday, October 5, 2008

Kebajikan Rakyat Agenda Kerajaan Negeri


Tuesday, September 30, 2008

Kebajikan rakyat merupakan agenda utama Kerajaan Negeri
Oleh Izwan Abdul Halim
ALOR STAR: Kebajikan rakyat merupakan agenda utama Kerajaan Negeri.Dengan itu, semua perancangan dan pembangunan menjurus kepada perkaratersebut.
Demikian ditegaskan Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Haji AzizanAbdul Razak ketika berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama GolonganAnak Yatim, Ibu Tunggal Dan Fakir Miskin di Dewan Seri Mentaloon, disini 25 September lalu.
Ujarnya, perkara itu merupakan tugas sebuah kerajaan dan khalifah.Terang beliau, seluruh alam dan isinya adalah hak Allah tetapi halehwal pengurusan diberikan kepada manusia yang dipanggil khalifah.
"Khalifah pula ialah kerajaan. Ketua kerajaan itu dipanggil imam. Imampula ditegaskan mesti bekerja dengan betul untuk menjunjungrakyat-rakyat yang memerlukan kepada perlindungan," jelas UstazAzizan.
Hal itu katanya, disebabkan dalam masyarakat ada orang kuat dan adajuga orang lemah, ada orang kaya, ada orang miskin dan ada orangsihat, ada juga orang cacat.
"Tetapi mereka adalah manusia, bila mereka manusia, maknanya merekasama dengan manusia kaya, sama dengan manusia sihat yang memerlukanhak-hak asasi kemanusiaan," ujarnya.
Maka, jelas beliau, perlunya pemimpin sebuah kerajaan mengambil beratdan memberi perhatian kepada masalah rakyat sepanjang masa.
Katanya, di akhirat kelak ada tujuh golongan akan mendapat naunganAllah SWT dan golongan pertama ialah pemimpin yang adil.
Juga katanya, terdapat tiga golongan di hari akhirat kelak yang AllahSWT tidak mahu berbicara dengan mereka.
"Pertamanya pemimpin zalim, kedua orang tua berzina dan ketiga orangmiskin tetapi sombong," ujarnya menerangkan golongan tersebut.
Menteri Besar melahirkan harapan agar semua Ketua Kampung, paraPenghulu, Pegawai-pegawai Daerah mengemukakan laporan yang tepat untuktindakan lanjut Kerajaan Negeri.
"Konsep kita ialah, biar rakyat marah kepada kami jangan Allah marahkepada kami. Biar rakyat tegur kami, jangan tidak tegur kami, esoknanti Tuhan akan hukum kami," ujarnya menginsafi.
Beliau mengambil contoh teladan yang ditunjukkan oleh Khalifah UmarAbdul Aziz walaupun memerintah negara yang makmur dan khazanahmelimpah ruah, namun pemimpin tetap hidup secara zuhud.
"Maka Khalifah Umar Abdul Aziz makan roti dan air sahaja keranakhuatir ada rakyat tidak mendapat hak.
"Dasar kita ialah yang kuat di kalangan kamu adalah lemah di sisikerajaan, yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisi kerajaan,"katanya menjelaskan pendirian Kerajaan Negeri.
Pada majlis tersebut, Menteri Besar turut menyampaikan sumbangan AidilFitri kepada 996 anak yatim, ibu tunggal dan fakir miskin.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 1:38 PM


SIDANG EDITOR WARTA DARUL AMAN
PENGERUSI DAN PENASIHATYB. DR ISMAIL BIN SALLEHAhli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah(Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Penerangan dan Pembangunan Insan) KETUA EDITORNADIAH BT ABDUL HALIM Penolong Ketua Setiausaha Kerajaan(Penerangan dan Hal Ehwal Wanita) EDITORZULKIFLI YAHAYA Pengarah Urusetia Penerangan PENOLONG EDITOR (CETAKAN)AMELIA HASHIMWARTAWANABDUL WAHAB OSMAN,RAMLI JAAFAR,WADIASSOFI JAAFAR,IZWAN ABDUL HALIM,SITI ZALEHA ABD RAHIM,JURUGAMBARADI MADILAHDITERBITKAN OLEHURUSETIA PENERANGAN KERAJAAN NEGERI KEDAH, Taman Sri Taman, Jalan Dato' Shuib, Lebuhraya Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Kedah Darul Aman

No comments: