Wednesday, September 10, 2008



Thursday, September 11, 2008

YB AMIRUDDIN RASMI SURAU AS-SYAKIRIN, TAMAN INANG

Oleh Izwan Abdul Halim
KUALA KEDAH: Kekuatan untuk memakmurkan masjid tidak ada kepada semuamanusia yang mengaku beriman. Kerana itulah Allah SWT menggunakankalimah "innama" (hanyasanya) diawal ayat yang memperkatakan halberkenaan.
Demikian telahan dari ayat 18 surah at-Taubah oleh PengerusiJawatankuasa Industri dan Pelaburan, Sains dan Inovasi, BioteknologiDan Pembangunan Usahawan Negeri, YB Tuan Haji Ir Amiruddin Hamzah padaceramah perasmian Surau As-Syakirin, Taman Inang, Mergong di sini, 21Ogos baru-baru ini.
"Digunakan di situ kalimah "innama" maknanya Allah SWT hendakmenunjukkan 'limit' atau dua keadaan atau 'border' atau dua sempadan,orang yang memakmurkan masjid Allah ini adalah orang beriman kepadaAllah, beriman kepada hari akhirat," ujarnya menerangkan.
Menurut beliau, setiap ayat al-Quran bermula dengan kalimah "innama"akan menyatakan syarat-syarat berkaitan hal yang akan ditegaskan.
"Maknanya orang yang memenuhi syarat itulah baru layak dikatakanberiman," jelasnya pada ayat yang bermaksud; hanyasanya yangmemakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepadaAllah dan hari kemudian serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakatdan tidak takut (kepada sesiapa pun) selain kepada Allah, makamerekalah orang-orang yang diharapkan termasuk dalam golongan mendapatpetunjuk.
Maka katanya, Ramadhan yang bakal menjelang perlu digunakan sebagaipeluang melengkapkan syarat-syarat dari ayat tersebut.
Disamping menikmati kehidupan, nasihat YB Amiruddin, soal mati jugaperlulah diperingatkan sentiasa.
Menyambung ucapannya, beliau menyeru agar aktiviti surau diperbagaikanuntuk mendekatkan diri kepada Allah SWT disamping tidak melupakan haripembalasan yang pasti tiba.
"Apa pun yang dibuat di dunia, akan datang satu hari, sebagaimanamukjizatnya al-Quran menceritakan perkara yang belum jadi lagi tetapitelah dikhabarkan, iaitulah kedatangan hari kiamat," katanya.
Jelas YB Amiruddin, antara dinyatakan al-Quran berhubung kedatanganhari tersebut adalah manusia lupa kepada keluarga dan kerabatnyakerana terlalu mengira perkara yang akan berlaku kepadanya.Membandingkan kejadian Tsunami yang dianggap dahsyat oleh kebanyakanmanusia, ujar beliau, hakikatnya kejadian itu tidaklah sedahsyatkedatangan kiamat kerana manusia masih mampu memikirkan soal keluargadan kerabatnya ketika kejadian Tsunami itu.
"Akan ada golongan yang mukanya berseri-seri dan riang dengan beritamereka nantikan sekian lama. Pada hari itu juga ada wajah-wajah yanghitam, berduka cita serta menunggu saat menerima balasan daripadaAllah SWT. Iaitu orang yang kufur kepada peringatan Allah," ujarnyamenjelaskan ciri manusia ketika menghadapi keadaan itu.
Mengakhiri ucapannya, beliau menyeru jamaah yang hadir pada majlis ituagar membawa anak-anak ke surau dengan melatih sejak mereka masihkecil.
Surau As-Syakirin merupakan surau baru yang dibina menggantikan suraulama dengan kos mencecah RM79,000 hasil sumbangan penduduk setempat.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 10:07 AM

No comments: