Monday, November 10, 2008

Majlis Tandatangan Perjanjian Pajakan Antara KHTP Dengan FEM




Oleh: SITI ZALEHA ABDUL RAHIM, Gambar Oleh : ADI MADILAH

KULIM, 5 November: Kedah terus berjaya dalam usaha menarik pelabur luar untuk menanam modal di sini. Terkini perjanjian pajakan antara Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) dengan Fuji Electric (M) Sdn Bhd (FEM), subsidiari syarikat yang berpengkalan di Jepun, telah ditandatangani.
Majlis menandatangani perjanjian tersebut diadakan di Pusat Perniagaan KHTP yang disaksikan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan selaku Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan, Sains dan Pelaburan, YB Tuan Haji Ir Amiruddin Hamzah. KHTP diwakili oleh presidennya, Tuan Haji Muhamad Sobri Osman, manakala FEM diwakili oleh Pengarah Urusan, Datuk K. Katarao.
Sebagai sebuah syarikat antarabangsa, FEM telah bersetuju untuk meluaskan pelaburannya di negeri Kedah dengan menambah tanah perindustrian dan pajakan di KHTP sebanyak 48.05 ekar daripada yang sedia ada, 52 ekar.
Menurut YB Tuan Haji Ir Amiruddun Hamzah, Kerajaan Negeri mengalu-alukan pelabur luar untuk melabur dalam negeri Kedah. Untuk tujuan itu, kerajaan begitu prihatin dalam keselesaan dan kemudahan yang disediakan kepada para pelabur bagi memastikan mereka terus melabur walaupun dalam keadaan krisis ekonomi yang melanda negara sekarang.
"Adalah sesuatu yang menggembirakan kepada kita kerana Fuji Electric Malaysia ingin menambah pelaburannya di negeri Kedah, ini menunjukkan perkembangan dan pembangunan yang memberansangkan.
"Untuk makluman semua, bermula Januari hingga Jun 2008, sebanyak RM1.96 bilion pelaburan semula yang diterima, dengan ini banyak peluang pekerjaan dapat disediakan kepada rakyat," jelas beliau.
Menurut Pengarah Urusan FEM, Datuk K. Katarao, tujuan utama FEM berminat untuk menambah pelaburan di negeri Kedah khususnya, Malaysia amnya adalah kerana kestabilan politik, peluang perniagaan yang kukuh serta kemudahan infrastruktur dan pembangunan yang berkesan.
"Disebabkan kestabilan politik dan ekonomi serta peluang perniagaan yang baik menyebabkan Fuji Electric menyambung untuk terus melabur di sini," ujar beliau.

Posted by Warta Darul Aman Daily at 12:55 PM 0 comments

No comments: