Tuesday, November 25, 2008

Sunday, November 23, 2008

Kedah Lancar Produk Khas Makanan Coklat dan Ikan Keli Dalam TIN
Oleh: AMELIA HASHIM
ALOR STAR, 22 November: Dalam keghairahan menarik pelabur luar PusatPelaburan Negeri Kedah ( Kedah Invest) sekali lagi melakar sejarahapabila berjaya mengeluarkan produk khas makanan coklat dan ikan kelidalam tin..
Jenama 'La'zatt' diberikan kepada ikan keli dalam tin bermaksud sangatsedap dan berkhasiat yang disediakan secara organic yang mengekalkankeaslian rasa dalam empat prisa iaitu lada hitam, kari pekat, kari dansos tomato, kata Menteri Besar Kedah YAB Dato' Seri Azizan Abdul Razakdimajlis pelancaran yang berlangsung di bilik teater Kedah Invest.
Manakala 'Pasttee' pula jenama coklat bermaksud unggul dan tepatberprisa durian dan kopi sesuai untuk pasaran dalam negara-negaraAsian yang sukakan durian. Selain sebagai buah tangan pelancongancoklat prisa durian ada potensi dieksport ke Cina. Ini keranaorang-orang Cina gemar memakan durian kerana khasiat dan rasanya yanglazat.
Menurutnya, tumpuan dalam membangunkan industri pertanian dan agrotani ialah untuk mengwujudkan lebih banyak peluang pekerjaan denganmembawa masuk pelaburan asing. Dengan ini simpanan makanan negaradapat ditingkatkan.
Industri Agro pertanian ini berpontensi besar untuk dibangunkan bagimenjana ekonomi di Kedah. Ini kerana menjadi tujuan negeri Kedahmeningkatkan sektor industri agro khususnya bidang 'Small MediumEnterprise' bagi membantu golongan petani mempromosikan 'value added'produk-produk mereka.
"Kita akan memperkenalkan produk baru apabila tiba musim buah-buahannanti iaitu rambutan dalam tin," ujar YAB Dato' Seri Azizan lagi. Inisebagai rangsangan kepada pemilik dusun buah-buahan supaya merekamanfaatkan hasil buah-buahan ini sebaik mungkin yang sebelum inibuah-buahan berkenaan hanya dijual begitu dan menjadi pembaziranapabila pengeluaran berlebihan.
Kerajaan negeri Kedah bersetuju memberi tanggungjawab ini kepada KedahInvest dan terpulanglah kepada mereka memain peranan dalam pengagihankepada GLC-GLC lain. Manakala Kedah Invest juga akan mempromosikanproduk-produk ini ke luar negara.
Turut hadir pada majlis itu Exco pembangunan Luar Bandar dan UsahawanKerja Raya YB Ir Dato' Phahrolrazi Zawawi, Exco Industri, PelaburanSains Inovasi dan Pertanian YB Ir Amiruddin Hamzah dan KetuaPegawai Eksekutif Dato' Mohd Puat Mohd Ali.

No comments: